Babyns sömn

En nyfödd sover största delen av dygnet (omkring 20 timmar per dygn), men det finns mycket individuella skillnader iEn gäspande baby spädbarnens sömnbehov. Längden på oavbrutna sömnperioder växlar under de första levnadsmånaderna från 20 minuter till sex timmar. En nyfödd har ingen uppfattning om vilken tid på dygnet det är. De vuxna skulle helst sova en enda lång, enhetlig sömnperiod på natten, men den nyfödda babyns längsta sömnperiod kan lika bra infalla under dagtid som nattetid.

I början gäller det bara att acceptera att babyn saknar rytm och undvika att skapa exakta tidtabeller under de första månaderna. Den nyföddas dygnsrytm håller på att utvecklas och den lilla magen behöver mjölk många gånger dygnet runt. Snart kan du dock hjälpa babyn att hitta en dygnsrytm genom att påverka de stimuli som babyn får av sin omgivning.

Babyns sömn och sömncyklar är annorlunda än vuxnas

Babyns aktiva sömn motsvarar de vuxnas REM-sömn, det vill säga den tid då vi drömmer. För de vuxna infaller REM-fasen i slutet av sömncykeln, precis innan vi vaknar, men de nyfödda somnar direkt in i det aktiva sömnskedet. Under den aktiva sömnen kan babyn suga, snusa, rycka till, vända sig och sparka. Ögonen kan vara öppna trots att babyn sover. Detta kan få föräldrarna att tro att babyn sover oroligt eller dåligt eller att babyn ännu är vaken trots att babyn sover precis som den ska. Å andra sidan kan babyn sova mycket djupt under den djupa sömnen.

Babyns sömncykel är bara omkring 50 minuter, när den för vuxna är omkring 1,5–2 timmar. Därför vaknar babyn ofta precis när de vuxna befinner sig i det djupaste skedet av sömnen, och då vaknar den vuxna och känner sig förvirrad, virrig och ofta irriterad. Då föräldrarna förstår skillnaderna i sina och babyns sömncyklar ger det ofta dem kraft att orka vakna på natten. Trots att de vuxna blir trötta av att konstant bli uppväckta, kan de känna sig lättade över att babyn ändå får tillräckligt med sömn, då barnet vaknar enligt sin egen sömncykel.

En del spädbarn klarar av att lugna ner sig själv och inleda en ny sömncykel utan att vakna upp mellan dem. Andra vaknar och börjar gråta. Förmågan att övergå från en sömncykel till en annan är delvis medfödd, delvis inlärd. Babyns temperament påverkar också utvecklingen av barnets sömnvanor och hur barnet somnar.

Att påverka babyns sömn

Under babyns första månader skapas en grund för den kommande dagsrytmen och sömnen. De finländska rekommendationerna säger att någon egentlig sömnskola inte ska hållas för barn under sex månader, men föräldrarna kan ändå använda några enkla knep för att försöka förlänga hur länge i streck babyn sover.

Dagsrytm och ljus

Förutom regelbunden vård behöver babyn tid tillsammans med föräldrarna, inomhus och utomhus. Babyn sover bättre på natten om den fått fylla sitt ömhetsbehov genom vistelse tillsammans, lek och ömhetsbetygelser. När babyn vistas utomhus på dagen när det är ljust hålls den pigg och lär sig att känna igen skillnaden på natt och dag. Däremot lönar det sig inte att umgås med babyn nattetid. I stället lönar det sig att bara utföra de nödvändigaste vårdåtgärderna och dem så okonstlat och i så dunkel belysning som möjligt.

Olika skeden då babyn utvecklas eller växer snabbt kan lätt störa babyns dygnsrytm, liksom andra avvikelser i form av till exempel resor eller sjukdomar. Trots att du kanske suttit uppe sömnlös med babyn en natt lönar det sig att försöka komma i gång med den nya dagen i samma rytm som vanligtvis. På så sätt vänder sig inte den invanda dygnsrytmen åt fel håll på grund av enstaka dåliga nätter.

Regelbundna kvällsrutiner

Redan i en ålder på några veckor lönar det sig att lägga babyn för natten samma tid varje kväll, eftersom detta hjälper babyn att skilja åt dag och natt. Regelbundna kvällsrutiner som återkommer i samma ordning och på samma plats berättar för babyn om att det snart är dags att lägga sig. Kvällsrutinerna kan till exempel omfatta kvällsmjölk, dusch eller bad, blöjbyte och pyjamas, mindre belysning och en godnattsång. Extra stimuli och ljud gör det svårare för babyn att somna in, så det lönar sig att knäppa av teven under kvällsrutinerna.

Att somna själv

Genom att iaktta babyn lär du dig att känna igen tecken på att babyn börjar bli sömnig. Babyn kan till exempel gäspa, gnugga sina ögon, bli missnöjd eller tappa intresset för att leka. Då lönar det sig att lägga det sömniga barnet i sängen och låta det somna själv. Som tröst kan babyn ha en leksak, en trasa, en tutt eller till exempel en t-shirt som doftar mamma. Ibland kan babyn behöva lugnas ner en aning, till exempel genom att bli smekt på ryggen eller stjärten, men det lönar sig inte att i onödan störa babyn som försöker lugna ner sig ensam.

Lägg ner babyn att somna på den plats där du vill att den ska sova hela natten. Om babyn vaknar på en plats som tydligt är annorlunda än den där babyn somnade, lägger babyn märke till det och vaknar upp för att fundera över saken. När babyn vaknat upp kan det vara svårt att somna om.

Reagera inte för snabbt på de ljud babyn har när den försöker somna eller när den vaknar på natten. När en baby somnar kan den ofta vända och vrida på sig, rulla runt, jollra och sucka eller gråta. Du kan låta babyn göra allt detta. Då får babyn en möjlighet att själv försöka somna in. Ibland kan du kontrollera hur babyn har det. Lämna aldrig en liten baby att gråta ensam en längre stund, utan börja lugna ner barnet omedelbart om missnöjet övergår till ordentlig gråt eller till skrik.

Det är också möjligt att fatta ett beslut om att du inte alls låter babyn gråta utan att försöka lugna ner det. Du kan konstatera, att tiden när du lär babyn att somna själv kommer senare. I så fall kan du låta babyn bli van med att somna till exempel medan det äter eller i din famn.

sovande baby

Tutt

En tutt (napp) kan göra det lättare för babyn att somna in, men den kan också orsaka problem under natten. Babyn somnar visserligen lätt med tutten i munnen, men när tutten faller ut ur munnen vaknar babyn och kräver att föräldrarna ska leta fram den.

Linda eller sovpåse

Många spädbarn somnar lättare och vaknar mer sällan upp på natten om man lindar in dem till ett stadigt paket. Om babyn vaknar upp hjälper lindandet den att somna om och förhindrar att babyn viftar med armar och ben och väcker upp sig själv.

Om din baby sparkar bort täcket hela tiden kan en sovpåse lugna ner den oroliga nattsömnen. Sovpåsen ser till att temperaturen hålls på en jämn nivå och minskar på rörelser nattetid.

Att linda in en baby -video (på finska)

Babyns kvällsmjölk

Om en baby som ammas blir van vid att somna medan den äter, lyckas babyn när det vaknar på natten inte somna om utan det trygga och säkra bröstet. Du kan försöka motverka att barnet börjar associera insomnande och amning med varandra genom att inte amma precis innan du lägger barnet. Efter amningen kan du till exempel ännu byta blöja och klä barnet i pyjamas. Du kan också amma barnet i något annan rum än sovrummet. Om babyn somnat vid bröstet, försök försiktigt väcka det, och den förälder som inte ammar kan lägga babyn i sängen. Samma gäller också för barn som matas med flaska.

Babyn blir ofta hungrig precis när föräldrarna just lagt sig och lyckats somna in. Om du matar babyn precis innan du lägger dig kan du i bästa fall få flera timmar oavbruten sömn i början av natten. Då kan babyn äta också om den inte är ordentligt vaken och fortsätta sova mätt och nöjd efter att den fått påfyllning.

En trygg sovplats

Babyn ska alltid läggas att sova på rygg. Lägg aldrig babyn att sova på mage, det ökar risken för kvävning. Luften i rummet ska vara frisk. Babyn behöver ingen dyna. Många mjukisdjur i babyns säng utgör en säkerhetsrisk. Om det finns djur i familjen måste du se till att de inte kan komma åt babyns säng eller vagn.

Var babyn sover bestäms ofta utifrån familjens kultur, livssituation och vanor. Sina första månader kan babyn sova till exempel i moderskapsförpackningens låda, i en babysäng eller i föräldrarnas säng tillsammans med föräldrarna.

En trygg sovplats kan till exempel bestå av en babysäng där ena sidan kan sänkas ner till samma nivå som föräldrarnas säng. När babysängen med den nedsänkta sidan placeras tätt intill föräldrarnas säng sover babyn nära sina föräldrar och det är lätt flytta babyn till moderns bröst och amma på natten. Samtidigt undviker man faran att en av föräldrarna i sömnen vänder sig på babyn. Om babyn sover tillsammans med föräldrarna måste ni se till att madrassen inte är för mjuk och att det inte finns tjocka täcken, mjuka dynor eller nattkläder med band. Om någon av föräldrarna som vanligtvis sover i samma säng som babyn är ovanligt trött eller till exempel har tagit sömnmedel, måste babyn av säkerhetsskäl sova på någon annan plats.

Oftast sover babyn bäst och längst i sin vagn utomhus på dagen. Om babyn föds på sommaren kan du genast föra ut barnet. Barn som föds vintertid får inleda sin utevistelse stegvis med start i två veckors ålder. Om det är kallare än -10 grader ska babyn stanna inomhus. Det är viktigt att se till att babyn har tillräckligt varma kläder, speciellt om barnet sover utomhus. Att lämna vagnen i direkt solsken är inte heller bra, eftersom vagnen blir för het. Kom också ihåg att inte utsätta vagnen för blåst.

Be om hjälp med babyns sömnproblem i tid

Sömnbrist påverkar alla områden i livet och är inte någon liten sak. Utmattning påverkar hur hela dagen går och växelverkan mellan barn och föräldrar. Utmattning leder också ofta till gräl i parförhållandet. En sömnlöshet som pågått tillräckligt länge kan leda till depression och till och med utsätta barnet för illa behandling. Problem med sömnrytmen kan också påverka barnets känsloliv. Om det uppstår problem är det viktigt att föräldrarna snabbt skaffar experthjälp.

Be om hjälp av dina närstående. Ta upp problemet på rådgivningen. Det är möjligt att få hjälp med hemarbete och barnskötsel via familjearbetet för spädbarnsfamiljer. Ibland kan man också överväga en sömnskola som utförs på sjukhus.

Att fundera på:

  • Hurdana är ni som sovare?
  • Har ni funderat på hur ni ska ordna sovandet hemma efter att babyn fötts?
  • Finns det något som kan hjälpa er att orka om babyn inte låter er sova på natten?
  • Är det möjligt att införa något slags sovturer för att sköta nätterna?
  • Finns det någon närstående som ni kan kalla till hjälp om ni inte klarar av att sköta babyn på grund av utmattningen?