”Det fungerar!” – Paula testade den digitala kliniken och blev positivt överraskad 

  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
16-06-2021 kl. 14.36

På hösten tar vi i bruk den digitala klinikens chattjänst i Esbo, Lojo och Karviainen. Chatten är ett nytt och behändigt sätt att uträtta ärenden – via den får du smidigt kontakt med en vårdare/skötare eller en läkare. I det första invånartestet testades ibruktagandet av tjänsten, regleringen av inställningar samt inledandet och avslutandet av kontakten. Vi samlar in invånarnas kommentarer också i augusti – du kan också delta!  

På hösten tar vi i bruk den digitala klinikens chattjänst i Esbo, Lojo och Karviainen (Högfors och Vichtis). Chatten är ett nytt och behändigt sätt att uträtta ärenden – via den får klienten smidigt kontakt med en vårdare/skötare eller en läkare. Om chattjänsten av någon anledning inte inspirerar, är det ingen fara: de traditionella telefontjänsterna och andra kontaktkanaler kvarstår vid sidan av chatten.  

Ingen gör något med en komplicerad eller svårbegriplig digital tjänst. Vi vill erbjuda lättanvända och tydliga tjänster, och därför testar vi dem med experter på vardagen, det vill säga slutanvändare. I det första skedet testades ibruktagande, inställningar samt inledande och avslutande av kontakten.  

Tydlighet är en digital tjänsts viktigaste egenskap  

En av våra testanvändare är Paula Tuominen, en pensionerad före detta utbildare. Paula undervisade i användning av datorprogram, så hon hade utöver personliga preferenser också en professionell syn på ämnet. En kritisk testare – bra!   

Paula delar vår uppfattning om god användbarhet, motsatsen till ett oklart och komplicerat användargränssnitt. Som erfaren och aktiv användare av webbtjänster berättar hon att tjänsten framför allt ska vara tydlig.   

”Det finns många slags användare. Om det blir för svårt, är det lätt att stänga av maskinen och sluta använda tjänsten”, konstaterar Paula.   

Paula beskriver en bra webbplats rutinerat. Texten ska vara kort, fonten tillräckligt stor, färgen får inte vara gräll, kontrasten ska vara skarp. Mörk text på ljus botten, inte tvärtom. I webbmiljön värdesätter Paula en genomtänkt användning av bilder samt enkla grafiska element.  

”Reducera, förkorta, förenkla. Jag tycker att detta är ett av de bästa råden jag hört när det gäller den grafiska världen. Och det är just det webbmiljön är”, summerar Paula.   
  

”Det här funkar ju!”  

Paula testade den digitala kliniken vid en intervju via Teams. I testsituationen fick Paula uppgifter med hjälp av vilka man följde hur lätt eller svårt det var för henne att ta i bruk tjänsten och reglera inställningarna samt hur hon klarade av att inleda och avsluta kontakten. Den egentliga chattegenskapen testades ännu inte i detta skede.  

På basis av testarnas respons finslipar man bland annat anvisningstexterna i tjänsten. Paula hade dock personligen inte mycket att kritisera. Tjänsten verkade redan nu användbar, tydlig och konsekvent. Inga extra klickningar behövdes, texterna var korta och koncisa och de undersökta sakerna hittades lätt. Tjänstens utseende fick också beröm av experten. Och även om det alltid finns utrymme för förbättringar konstaterade Paula att inget gick trögt – vi är alltså på god väg.  

”Det lönar sig alltid att delta” – kom med du också!  

Lönar det sig att delta i sådana här testgrupper om man får en chans? Absolut, tycker Paula.   

”Digitala tjänster är dagens melodi. Det är bra hjärngympa också för äldre människor att ta reda på hur den här mojängen fungerar. Det här är utveckling, tveka inte att komma med! Det lönar sig alltid att delta, man kan bli glatt överraskad”, skrattar Paula.  

I nästa skede testar vi det centrala elementet på den digitala kliniken, det vill säga chatten. Vi skulle gärna höra dina åsikter också. I augusti öppnas en enkät i gemenskapen Drömmarnas social- och hälsovård. Bli medlem och kom med och påverka! Läs mer om gemenskapen Drömmarnas social- och hälsovård.  

Den digitala kliniken skapas inom Västra Nylands social- och hälsovårdsprogram: www.lu-palvelut.fi/sote