Esbo stads responstjänst får nästan 20 000 meddelanden per år

  • Dela på Facebook
  • Dela på Twitter
28.11.2019 kl. 11.23

Esbo stad får årligen nästan 20 000 meddelanden till sin e-responstjänst och antalet meddelanden ökar konstant. Mest vill Esboborna kommentera gator, trafik och miljö. Följande på listan finns hälsovården och idrottstjänsterna.

I synnerhet antalet meddelanden som gäller gator och trafik ökar hela tiden, vilket förklarar varför det totala antalet meddelanden ökat.

”Kommuninvånarnas respons är viktig för oss och hjälper oss att utveckla Esbo till ett ännu bättre och tryggare ställe att bo på. Du kan ge feedback via vår responstjänst. Du hittar länken som leder till responstjänsten på varje sida på Esbo.fi. För tjänsten finns också mobilapplikationen Trimble. När du laddar ner appen i din telefon och tillåter positionering, kan du lätt meddela var den plats som din respons gäller finns”, berättar serviceexpert Katariina Eskola.

Den inkomna responsen har inspirerat Esbo stad att göra många goda reformer. Till exempel har biblioteken gjort följande under de senaste två åren:

  • Karaoken utvidgades också till andra bibliotek förutom Entressebiblioteket.
  • Bastviks bibliotek blev ett meröppet bibliotek, där automatisering möjliggör att biblioteket kan ha meröppet på veckoslut och somrar – något som många önskat.
  • Diskussionsgruppen för seniorer i Nöykis bibliotek föddes på initiativ av en kund.
  • På biblioteket i Iso Omena ordnades ett pysselbord för barn, spelkonsoler och inredningen i ungdomarnas hörna har förnyats tillsammans med kunderna.
  • Biblioteksbussens rutt planeras säsongsvis utifrån respons från daghem och skolor.

Dessutom får man nuförtiden till exempel e-biljetter till självständighetsdagens traditionella galakonsert, också det en idé som kommer från kommuninvånarna.

”Meddelanden om att någonting behöver repareras är också viktiga för oss. Vi förbättrar hela tiden trafiksäkerheten, tömmer sopkärl, tvättar bort klotter, reglerar trafikljusen, fäller träd och reparerar gatubelysning tack vare tips vi fått in”, berättar Eskola.

Staden försöker utnyttja den information som kommer via responsen ännu bättre än tidigare. Vad gäller responsen? Blir vissa teman aktuella i synnerhet under vissa tider eller i vissa bostadsområden?

”Vi hoppas få hjälp med en analys av denna typ genom ett projekt som fokuserar på analys och robotteknik. Med hjälp av bättre rapporteringsmöjligheter är det möjligt att fästa större uppmärksamhet än tidigare vid sådana frågor eller områden där vi får särskilt mycket respons”, konstaterar Eskola.

Mer information

serviceexpert Katariina Eskola, Esbo stad, tfn 050 413 4161, katariina.eskola@esbo.fi

Ett cirkeldiagram över responsen som Esbo stad har fått år 2019