Chattjänster

Esbo betjänar också på chatten. Chatt är skriftlig dialog i realtid. Du kommer till tjänsten via webbplatsen esbo.fi.
Chatten fungerar i frågor som gäller
  • Kundtjänst
    • servicetid: mån–fre kl. 8–16
    • servicespråk: svenska, finska, engelska
  • fakturering
    • servicetid: mån–fre kl. 9–15
    • servicespråk: svenska, finska, engelska
  • stadsmätning
    • servicetid: mån–fre kl. 9–14
    • servicespråk: svenska, finska
  • byggnadstillsyn
    • servicetid: mån–fre kl. 9–15
    • servicespråk: finska, engelska
  • karttjänst av stadsteknikcentralen
    • servicetid: mån–fre kl. 10–15
    • servicespråk: svenska, finska, engelska.
  • Alla hälsostationers webbsidor och på adressen espoo.fi/terveysasemat
    • servicetid: mån–fre kl. 9–15
    • servicespråk: finska, snart även på svenska och engelska
    • servicetid: mån-fre kl. 10–13
    • servicespråk: finska och svenska
  • Esbo stads rekrytering
    • servicetid: mån–fre kl. 9–15
    • servicespråk: svenska, finska, engelska

Du kan testa chatten genom att gå till webbsidorna ovan och klicka på ”Börja chatta” i det chattfönster som öppnas.

Anvisningar till kunderna

Skriv inte personliga uppgifter, såsom personbeteckning, adressuppgifter eller uppgifter ur ett myndighetsbeslut på chatten, om inte den som betjänar dig särskilt ber om dem.

Om det är nödvändigt att fråga om dina personliga uppgifter i betjäningssituationen, blir du ombedd att logga in i diskussionen till exempel med bankkoder.

Tjänsten utvidgas senare

Förberedelserna för att ta i bruk chattjänsten pågår dessutom inom kundtjänsten för persontransporter och den finska småbarnspedagogikens kundtjänst.

På hösten 2019 inför Esbo kundtjänster också en möjlighet att sköta ärenden via videochatt.