Uppföljning av färdtjänsten

Färdtjänsten och hur den genomförs följs upp i realtid. Esbo stad och Färdcentralen producerar tjänsten och följer upp servicenivån.

Esbo stad ordnar verkstäder för att utveckla och följa upp den nya färdtjänsten. I verkstäderna deltar utsedda representanter för serviceproducenterna, kommunen och klienterna. Representanterna för klienterna väljs bland utvecklarklienterna.

För färdtjänsten har det definierats en servicenivå:

  • Färdtjänsten kan användas dygnet runt varje dag året om.
  • Bilen ska anlända senast 60 minuter efter beställningen.
  • Om skjutsen har bokats i förväg ska bilen anlända vid den överenskomna tidpunkten.
  • Färdcentralens kundtjänst svarar på samtal på mindre än 60 sekunder i genomsnitt (under en uppföljningsperiod på fyra veckor).

Transportstatistik, Mars

18944 skjuts
Skjuts med uppehåll 8,4 %
Chauffören har anlänt i tid 95,6 %
Hämtningstid för skjuts som ska komma genast 9 min i snitt

Antal beställningar

Per telefon 16592 st.
Med applikationen 1525 st.
På webben 382 st.
Per e-post 135 st.
Per textmeddelande 18 st.

Klienternas bedömningar (1–4 stjärnor)

Bedömning av resan 3,7
Bedömning av chauffören 3,8

Transportstatistik, Februari

15782 skjuts
Skjuts med uppehåll 6,95 %
Chauffören har anlänt i tid 95,3 %
Hämtningstid för skjuts som ska komma genast 15 min i snitt

Antal beställningar

  • Per telefon 13762 st.
  • Med applikationen 1192 st.
  • På webben 280 st.
  • Per e-post 129 st.
  • Per textmeddelande 41 st.

Klienternas bedömningar (1–4 stjärnor)

  • Bedömning av resan 3,5
  • Bedömning av chauffören 3,7