Klientprofil
Färdtjänstklienten har en s.k. klientprofil. Utifrån profilen ordnas och profileras skjutsarna så att de passar klienten. Profilen innehåller uppgifter som är nödvändiga för att sköta klientrelationen. Uppgifterna lagras i ett elektroniskt system. Klientens egen hemkommun upprätthåller informationen i klientprofilen. Vid lagring av uppgifterna iakttas EU:s allmänna dataskyddsförordning.
Om du vill kontrollera innehållet i din klientprofil eller göra ändringar i den, kontakta funktionshinderservicen eller äldreomsorgen i din hemkommun.
I klientprofilen sparas följande uppgifter om klienten:
- Klientnummer
- Personuppgifter
- namn
- personbeteckning
- hemadress
- telefonnummer
- e-postadress
- kontaktspråk
- annan kontaktperson jämte kontaktuppgifter
- Uppgifter om skjutsen
- av klienten önskat sätt att bekräfta beställningen
- hjälpmedel
- behov av ledsagare
- kommunikation
- väsentliga uppgifter om funktionsnedsättningen eller sjukdomen
- Uppgifter om färdtjänstbeslutet
- giltighet
- antal och typ av resor, lag (handikappservicelagen/socialvårdslagen)
- rätt till viss, namngiven chaufför
- krav på taxi och redskap, t.ex. trappassistans eller invalidtaxi
- egenandel
Klientprofilen stängs när klientens behov av färdtjänst upphör.